Part 3

"Patut ke aku membukanya?" Dia bertanya sendiri.

Darwish Dawani hanya membuka separuh beg dompet itu sebelum menutupnya kembali. Rasa bersalah yang berterusan menyebabkan dia tidak jadi untuk membuka beg dompet itu.

"Mungkin dia dah balik."

Darwish Dawani melangkah perlahan sambil matanya tidak putus-putus melihat kesekeliling. Hatinya kuat mengatakan, gadis itu masih ada lagi disitu. Cuma dia tidak pasti dimana. Dia hanya mengikut langkah kakinya sehinggalah dia ternampak seseorang sedang duduk sambil menundukkan wajahnya. Dia pantas menghampiri gadis itu.



"Dompet awak." Dihulurkan beg dompet bewarna coklat itu pada gadis itu. Dia dapat melihat dengan jelas mata gadis itu berair sewaktu gadis itu mendongak memandangnya.

"Thanks."

Darwish Dawani melabuhkan duduknya disebelah Putri Anne. Dia yang dapat membaca apa yang bermain didalam fikiran gadis disebelahnya itu hanya mendiamkan diri. Dia mengeluarkan sapu tangan yang sering dibawanya kemana-mana dari dalam poket. Lantas dihulurkan kepada Putri Anne.

Putri Anne menyambut huluran sapu tangan itu dan mengesat air matanya. Tapi makin dikesat, makin laju pula air mata itu mengalir. Dan tidak lama kemudian esak tangisnya mula kedengaran.

Setelah lama melayan rasa sedihnya, Putri Anne akhirnya bangun dan melangkah pergi membiarkan Darwish Dawani termangu-mangu seorang diri. Dia langsung tidak memikirkan apa-apa sewaktu melangkah pergi. Cuma apabila berada didalam komuter, barulah dia perasan  akan sapu tangan yang masih berada didalam genggamannya. Termangu dia seketika memikirkan entah bila dia berpeluang untuk memulangkan semula sapu tangan itu pada tuannya.

Bersambung...

0 comment: